پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Thu 2 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
معرفی کتاب سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۲۰:۱۴:۳۱

از سوی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی
کتاب سرمایه‌گذاری و تامین مالی در پروژه‌های نفت و گاز منتشر شد

باشگاه خبری فراساحل: کتاب "سرمایه‌گذاری و تامین مالی در پروژه‌های نفت و گاز" ضمن ارائه چارچوب مطالعاتی به بررسی و آسیب‌شناسی رفتار صنعت نفت در دهه‌ گذشته پرداخته است و با نگاهی مبتنی بر واقعیت‌ها به ارائه راهکارهای مناسب در برنامه ٢٠ ساله صنعت نفت پرداخته می‌شود. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت شانا، تورج دهقانی در این کتاب که در دو جلد منتشر شده، تاکید کرده است که با توجه به نیاز شدید بخش‌های نفت، گاز و پتروشیمی به سرمایه‌گذاری تا سال ١٤٠٣ ارائه روشی برای تامین و تخصیص کارآمد منابع مالی برای پروژه‌ها نیز ضرورتی انکارناپذیر است. تامین مالی مهم‌ترین و اساسی‌ترین مشکل پیشروی صنعت نفت است و براین ‌اساس تا سال ١٤٠٣ باید ٤٧٢ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری انجام شود که با حداقل ٦٠ تا ٧٠ درصد سرمایه‌گذاری حدود ٢٥٠ تا ٣٠٠ میلیارد دلار فرصت کار برای پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی فراهم خواهد شد. ١٢١میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به برنامه چهارم توسعه است، ازسوی دیگر با ‌توجه به سهم چشم‌افسای نفت و گاز در اقتصاد کشور، به نظر می‌رسد تعیین شیوه‌ای برای تسهیل و تسریع در تامین مالی پروژه‌های صنعت نفت، جمع‌آوری بخش عظیمی از سرمایه‌ها و حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری به ‌ویژه در بخش‌های پایین‌دستی مانند پالایشگاه و پتروشیمی ضروری است.

البته اگر چه در سال‌های اخیر به تبع شدت بخشیدن به تحریم‌های اقتصادی کشور بر منابع مالی داخلی تاکید می‌شود، اما باید پذیرفت که منابع مالی داخلی به تنهایی قادر به تامین سرمایه‌های مورد نیاز صنعت نفت در بلندمدت نخواهد بود. نخست پروژه‌های نفتی نیاز به سرمایه‌گذاری بسیار دارند، دوم توسعه بخش‌های دیگر اقتصاد کشور نیز مستلزم تزریق منابع مالی خواهد بود و مهمتر این که جذب سرمایه‌گذاری خارجی در ایران براساس قاعده مزیت نسبی و رقابتی در بخش نفت و گاز سهل‌الوصول‌تر است. با عنایت به موارد فوق، آسیب‌شناسی اقدام‌های گذشته صنعت نفت در جلب و جذب سرمایه‌گذاری و بررسی عوامل مؤثر ‌بر توفیق‌ها و ناکامی‌ها در این زمینه، مطالعه و بررسی بازار سرمایه و همچنین بررسی روش‌های تامین مالی با توجه به شرایط ملی، منطقه‌ای و جهانی کشور و معرفی مناسب‌ترین روش تامین مالی طرح‌های توسعه صنعت نفت با لحاظ شرایط کشور در سناریوهای مختلف به ‌صورت ضرورتی جدی در صنعت نفت کشورمان احساس می‌شود. در این کتاب با نگاهی جامع به مقوله سرمایه‌گذاری و تامین مالی در صنعت نفت از ابعاد مختلف، ضمن ارائه یک چارچوب مطالعاتی به بررسی و آسیب‌شناسی رفتار صنعت نفت در دهه‌ گذشته پرداخته است و با نگاهی مبتنی بر واقعیت‌ها به ارائه راهکارهای مناسب در برنامه ٢٠ ساله صنعت نفت پرداخته می‌شود.



  کد خبر : 403
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :